Maršruta veids: trolejbusu
Maršruta statuss: slēgts
Darbības periods: no 15.07.1950 līdz 01.06.2011 (ar ... izmaiņām maršruta trasē)
No, caur, līdz: Centrālā stacija/Centrāltirgus — Brīvības iela — VEF — Brīvības gatve — Teika — Šmerlis
Kopējais garums: 16,6 km (Centrāltirgus — Šmerlis: 8,0 km; Šmerlis — Centrāltirgus: 8,6 km)
Pieturvietu skaits: 35 (Centrāltirgus — Šmerlis: 17; Šmerlis — Centrāltirgus: 18)
Apļa ilgums (īsais laiks): 0 h ?? min (Centrāltirgus — Šmerlis: ?? min; Šmerlis — Centrāltirgus: ?? min)
Apkalpoja: Rīgas pašvaldības SIA "Rīgas satiksme", 1. trolejbusu parks
Transporta vienības: darbdienās - 6 trolejbusi (uz 31.05.2011), tikai 12 m gari;
brīvdienās - 4 trolejbusi (uz 29.05.2011), tikai 12 m gari
Centrāltirgus — Šmerlis: Gaiziņa iela, Gogoļa iela, Marijas iela, Merķeļa iela, Brīvības bulvāris, Brīvības iela, Gaisa tilts, Brīvības gatve un D/P "Šmerlis".
Šmerlis — Centrāltirgus: D/P "Šmerlis", Šmerļa iela, Brīvības gatve, Gaisa tilts, Brīvības iela, Brīvības bulvāris, Raiņa bulvāris, Gogoļa iela, Turgeņeva iela, Prāgas iela un Gaiziņa iela.
* Pieturvieta "Merķeļa iela" otrā pēc kārtas Merķeļa ielā no Stacijas laukuma puses, kopīga ar 3., 17., 19. un 24. trolejbusu maršrutu.
** Pieturvieta "Centrālā stacija" uz saliņas Raiņa bulvārī pie Stacijas laukuma tuneļiem, kopīga ar 3., 19. un 24. trolejbusu maršrutu.
(T) Pieturvietas "Matīsa iela" (abos virzienos), "Tallinas iela" un "Krišjāņa Barona iela" (no centra) Brīvības ielā atsevišķas trolejbusu un autobusu maršrutiem.
15.07.1950 — atklāts; 4. maršruta "Rīgas stacija — 21. jūlija laukums" trase: turp - apgriešanās loks "Rīgas stacija" (blakus tag. "Stockmann" centram"), Gogoļa iela, Raiņa bulvāris, Ļeņina iela (tag. Brīvības bulvāris, Brīvības iela, Gaisa tilts, Brīvības gatve), Tālivalža iela un 21. jūlija laukums (tag. Zemitāna laukums); atpakaļ - 21. jūlija laukums (tag. Zemitāna laukums), Lielvārdes iela, Ļeņina iela (tag. Brīvības gatve, Gaisa tilts, Brīvības iela, Brīvības bulvāris), Raiņa bulvāris, Gogoļa iela un apgriešanās loks "Rīgas stacija" (blakus tag. "Stockmann" centram"). Abos galapunktos nebija dispečerpunkta.
195? — uz laiku (siltumtrases izbūves darbi) no Ļeņina ielas (tag. Brīvības ielas) abos virzienos novirzīts pa Cēsu ielu visā garumā.
??.??.1957 — pagarināts no apgriešanās loka "Rīgas stacija" līdz jaunajam dispečeru punktam "Centrālais kolhozu tirgus" (atrodas vienā no vēsturiskajām Spīķeru ēkām pēc adreses Spīkeru iela 1) 4. maršruta "Centrālais kolhozu tirgus — 21. jūlija laukums" trase: turp - Spīķeru iela, Gogoļa iela, Raiņa bulvāris, ...; atpakaļ - ..., Raiņa bulvāris, Gogoļa iela, iegriešanās gar ēku Spīķeru ielā 8, izbraukšana starp ēkām Pūpolu ielā 1 un Pūpolu ielā 3 un Spīķeru iela.
17.10.1961 — pagarināts no apgriešanās loka "21. jūlija laukums" līdz jaunuzbūvētajam dispečeru punktam ar apgriešanās loku "Šmerlis" Ļeņina ielas (tag. Brīvības gatves) un Šmerļa ielas krustojuma tuvumā. 4. maršruta "Centrālais kolhozu tirgus — Šmerlis" trase: turp - ..., Raiņa bulvāris, Ļeņina iela (tag. Brīvības bulvāris, Brīvības iela, Gaisa tilts, Brīvības gatve) un d/p "Šmerlis"; atpakaļ - d/p "Šmerlis", Ļeņina iela (tag. Brīvības gatve, Gaisa tilts, Brīvības iela, Brīvības bulvāris), Raiņa bulvāris, ...
04.09.1966 — veiktas satiksmes organizācijas izmaiņas centrā, virzienā uz Šmerli novirzīts no Raiņa bulvāra uz Merķeļa ielu.
???? — sāk kursēt arī trolejbusvilcieni.
199? — turpmāk kursē tikai solo trolejbusi.
no 30.06.1991 līdz rudenim 1991 — uz Gaisa tilta remontdarbu laiku slēgts (?).
??.??.1991 (?) — atjaunots un veiktas trolejbusu satiksmes organizācijas izmaiņas ap Centrāltirgus Spīķeriem, novirzot pa loku apkārt Rīgas Celtniecības koledžai (pa Turgeņeva, Prāgas un Gaiziņa ielu jeb 13. trolejbusu maršruta "Centrāltirgus — VEF (Biķernieku iela)" trasi). No pieturvietas "Centrāltirgus" Gogoļa ielā līdz pieturvietai "Centrālā stacija" Gogoļa ielā brauc bez pasažieriem. Maršruta trase: turp - Gaiziņa iela, Gogoļa iela, Marijas iela, ...; atpakaļ - ..., Raiņa bulvāris, Gogoļa iela, Turgeņeva iela, Prāgas iela un Gaiziņa iela. Turpmāk maršrutu darbdienās apkalpo tikai 1. trolejbusu parks, brīvdienās - tikai 2. trolejbusu parks (?).
199? — turpmāk apkalpo tikai 1. trolejbusu parks.
2006 — pāris reizes eksperimentālā kārtā kursēja posmainie trolejbusi.
200? — pārbūvēts galapunkts "Šmerlis", turpmāk 4. un 16. maršruta trolejbusi gar dispečerpunkta ēku brauc no labās puses (katram maršrutam savi vadi).
01.06.2011 — slēgts; posms no pieturvietas "Tērbatas iela" Brīvības bulvārī līdz galapunktam "Šmerlis" un atpakaļ līdz pieturvietai "Matīsa iela" Brīvības ielā iekļauts jaunizveidotajā 12. trolejbusu maršrutā "Āgenskalna priedes — Šmerlis".